5 min read

Ai o cantitate limitată de revoltă, nu o irosi aiurea!

Nu-ți consuma furia aiurea - ai o cantitate limitată de revoltă la dispoziție.

După ce Austria a blocat accesul României în spațiul Schengen, au apărut tot felul de reacții în spațiul public românesc.

Majoritatea au legătură cu revolta interesată a politicienilor și revolta sinceră a oamenilor din afara domeniului.

Dincolo de efortul presei de a acoperi evenimentul în sine, o sursă importantă de creștere a sentimentului de frustare în rândul românilor interesați de subiect au fost chiar românii.

Prin intermediul social media și prin intermediul algoritmilor care favorizează orice postare care stârnește emoții intense, revolta a căpătat dimensiuni aparent uriașe.

Revolta din mediul online e aproape mereu inutilă

Uite două exemple legate de situații pe care cam toți ajungem să le producem și să le trăim.

Să zicem că te revoltă ce-a făcut Austria în cazul acesta concret. Și scrii pe Facebook despre cât de nesimțiți sunt ăia că ne fac rău.

Și că nu te simți respectat.

Și propui un boicot al produselor / serviciilor companiilor austriece așa cum ai văzut că se face în astfel de situații și cum ai văzut că au propus și alții.

OK, bravo!

Până aici ai făcut ceva ce poate face aproape oricine indiferent de nivelul intelectual, de ocupații, de pasiuni de orice.

Ai făcut ceva extrem de ușor - te-ai revoltat pe Facebook sau pe altă platformă socială.

Ai primit și bătăi pe spate sub formă de like-uri sau share-uri, chestie care iar este plăcută pentru oricare dintre noi și care nu valorează în realitatea concretă absolut nimic.

Cel mult, te face să pierzi contactul cu acea realitate și să ți se pară că ai prieteni sau că ai conta mai mult decât contezi.

Dacă vrei să vezi câți prieteni ai și cât contezi în realitate, închide-ți contul de Facebook măcar pentru 30 de zile și vei descoperi lucruri interesante despre tine.

În fine, concret, care este efectul extern al demersului tău?

Izolat, gestul tău nu valorează nimic. Adică cancelarul Austriei nu va urmări cu îngrijorare ce ai postat tu și nu va solicita formarea unei comisii care să decidă ce e de făcut în această situație gravă.

Neizolat, gestul tău se adună cu gesturile de acest fel ale altor revoltați și formează un mare semn de orientare turistică pentru politicieni.

Dacă nu știi, majoritatea politicienilor asta sunt - turiști care vizitează diverse destinații (teme / doctrine politice) cu scopul de-a obține cât mai multe fotografii de la fața locului (voturi).

Sigur, e posibil ca la un moment dat să vezi reacții ale oficialilor Austriei care să dea de înțeles că regretă situația sau chiar să promită că-și vor schimba poziția la următoarea discuție despre intrarea României în Schengen.

Atunci, e posibil să te simți cumva bine, mai ales dacă auzi clar din gura unui politician austriac și a unuia de-ai noștri că revolta românilor a avut efect.

Te-ai numărat și tu printre cei care n-au îndurat umilința și a reacționat.

Adică ai scris pe Facebook. Și în loc să pui carburant de la OMV, ai pus de la Rompetrol. Și în loc să mergi în Austria la ski, mergi în Italia.

Sincer, ești un erou al traiului bun și al luptei pentru principii sănătoase.

Ceea ce, așa cum am stabilit, e o chestiune ușoară și lipsită de orice glorie reală.

Alt exemplu legat de o situație pe care am trăit-o și produs-o mulți dintre noi.

Să zicem că ai comanda ceva de undeva. Ca să fie cât mai simplu, ai comandat mâncare prin Tazz și comanda a venit incompletă, iar mâncare a fost nașpa.

Bun, te revolți și scrii pe Facebook despre chestiunea aceasta:

"Shaorma a fost rece, sosul picant a fost doar sărat, nu găseam carnea printre cartofi bla-bla etc. Nu mai comand vreodată de la X prin Tazz!".

Ai scris, imediat apar like-uri și comentarii ale altor revoltați care au pățit la fel sau doar erau prin preajmă și nu puteau pierde ocazia să spună ceva.

Deja, începi să te simți mai bine, dar parcă lipsește ceva.

Nu trece mult însă și ce lipsea apare: un comentariu de la un angajat Tazz care-și cere scuze de-o manieră plângăcios - corporatistă. Nu că n-ar vrea să fie uman, dar atât poate.

Poate-ți dă și un cupon de reducere la următoarea comandă prin aplicație sau orice alt nimic care seamănă cu biluțele colorate și oglinzile pe care europenii exploratori le ofereau indigenilor din diverse zone sălbatice ale lumii.

Ei, după această mângâiere pe cap, simți că ți-ai apărat drepturile și mândria că tu nu-nghiți tratamente incorecte te cuprinde pe-ndelete.

Sigur, te-ai bătut pentru o shaorma, dar principiul contează.

De ce se revoltă blegii pe teme "ușoare"

Există mai multe surse ale revoltei moderne, inutile, online.

Dar dintre acestea, două par să aibă mai multă forță decât celelate.

Prima are legătură cu un reflex vechi și important pentru psihicul nostru - ca animale sociale, încercăm să câștigăm susținerea semenilor noștri.

Toate acele like-uri și comentarii le considerăm o formă de acceptare și susținere venită din partea celorlalți.

Chiar dacă nu avem nicio treabă cu respectivii în realitate, mintea ta nu face diferența decât dacă ai capacitatea de-a te opri un moment și de-a analiza situația în cauză.

A doua sursă de revoltă inutilă ține mentalitatea de victimă a multor oameni. Dacă identifici în exterior suficiente personaje negative, obții atât compătimire, cât și scuze pentru situația din viața ta personală.

Compătimirea în astfel de situații este forma de masturabare a celor cu mentalitate de victimă.

Scuzele pentru situația din viața personală sunt necesare ca să-ți explici de o manieră confortabilă de ce-ți lipsesc multe sau de ce duci o viață nașpa.

E mult mai ușor să găsești vinovați chiar frizând ridicolul decât să faci ceva concret pentru îmbunătățirea situației tale. Normal, scrisul pe Facebook ți se poate părea un pas în direcția potrivită, o formă de progres, dar aproape niciodată nu este.

E doar o formă comodă de-a te păcăli singur.

Ce ar trebui să te revolte în primul rând

Societatea în care trăim este construită de o asemenea natură încât ești expus constat la tot felul de situații revoltătoare.

Media are interesul să-ți prezinte astfel de situații și chiar să le inventeze atunci când e prea leneșă să caute subiecte reale.

De ce?

Pentru că e profitabil pentru comercianți (inclusiv media) să fii revoltat pe teme "ușoare".

Când te revoltă neincluderea României în Schengen și te apuci să scrii pe Facebook și să dezbați cu toată lumea despre nedreptatea în cauză, nu vei consuma doar timp și energie nervoasă.

Vei consuma și focus.

Focus în ce privință?

Focus în privința ta.

Adică nu mai privești întâi spre ceea ce te afectează direct și imediat și de o manieră importantă și ajungi să fii atent la teme pe care ți le vântură niște oameni care fac o ședință specială în care discută asta.

Da, în redacțiile ziarelor, revistelor, televiziunilor etc se poartă această discuție și alegerea subiectelor nu are legătură neapărat cu ce e important sau relevant, ci cu ceea ce produce audiență.

În fine, probabil că ai auzit de-a lungul timpului ideea că avem o cantitate limitată de voință și că se consumă de-a lungul unei zile.

Așa că ar trebui să facem devreme în zi lucrurile importante și solicitante.

La fel stau lucrurile și-n privința revoltei.

Adică dacă o consumi aiurea pe tot felul de nimicuri, pierzi o sursă importantă de motivație pentru a-ți rezolva problemele importante care te afectează direct.

Nu spun că n-ar trebui să te intereseze teme dincolo de parcela ta, dar spun că majoritatea oamenilor se aruncă prea ușor spre rezolvarea foametei în lume înainte să apuce să mănânce ei înșiși ceva.

Deși pare o formă de eroism, e doar o formă de prostie.